tisdag 3 september 2013

Glyph (en novell av Krister Hessling 1996)

Gissa vad jag hittade på en gammal hårddisk idag? En novell jag skrev på 90-talet! I min vildaste fantasi trodde jag att jag skulle ha tålamod nog att skriva en hel roman, men så blev inte fallet. Jag vet inte ens om storyn var speciellt originell även på den tiden, men den blev som den blev. Den skulle behöva rätt hård redigering, uppfräschning av dialog samt rättning av stavfel och särskrivningar (hör och häpna). Dessutom borde jag göra nått åt den överdådiga kommateringen (ja, jag läser nästan uteslutande böcker på Engelska). Men här är den i alla fall. Mycket nöje!

PDF (280 kb): GLYPH - en novell - Krister Hessling 1996
EPUB (44 kb): GLYPH - en novell - Krister Hessling 1996
AZW3 (44 kb): GLYPH - en novell - Krister Hessling 1996


En liten kortrecension jag fick på Scifinytt.se:
"Välskriven novell som påminde lite om William Gibson här och där (upplevde tidvis samma typ av utanförskap - som om jag missat något i början - som med hans noveller). Men det mesta faller på plats mot slutet. Med förde även tankarna till klassiker som "V", "AppleSeed" och "Johnny Mnemonic" (och "Oblivion", men den är ju rätt ny). Gillade storyn i stort och gillade verkligen dialogen mellan glyphs processorer. Slutet (xxxx*spoiler*xxxx) kom lite som en överraskning skall jag erkänna. Jag var nog mer inne på xxxx*spoiler*xxxx-förklaring - kul att bli överraskad."


Inga kommentarer: