måndag 6 januari 2014

Bloom



Skriven av Wil McCarthy 1998

Bloom är en bok som jag ofta återkommer till. Jag har läst den ett stort antal gånger. Dels för att jag är intresserad av nanomaskiner och artificiell intelligens, men även för att den är välskriven och spännande. Det spelar ingen roll att jag kommer ihåg hur den slutar, jag tycker att den är ett nöje att läsa ändå.

Historiens bakgrund är att mänskligheten (eller det som är kvar av den) har fått fly den inre delen av solsystemet då det tagits över av självreplikerande nanomaskiner. Detta artificiella liv (som människorna själva skapat så klart) kallat ”Mycora” verkar ha ett eget okänt syfte. Det omvandlar den mesta materia det kommer i kontakt med till ännu mer Mycora och är således livsfarligt för allt levande. När Mycora kommer i närkontakt med material som den tycker passas att konsumera/transformera så blommar den upp och växer sig större (här av titeln ”Bloom”).

Människorna håller sig i den yttre delen av solsystemet där solens strålning inte är lika stark. Något som Myocran inte verkar gilla. Den verkar behöva solenergi för att fungera optimalt. För att försöka skydda sig har människorna utvecklat ett motmedel kallat för ”Immunity”. Ett eget system av nanomaskiner för att avaktivera eller lura Mycoran.

Året är 2106 och Mycorautbrott blir allt vanligare i asteroidbältet och på Jupiters månar där mänskligheten gömmer sig. Man planerar därför en djärv expedition till det inre solsystemet för att lära sig mer om Mycoran, och kanske hitta ett sätt att stoppa den för gott. Ett specialbyggt rymdskepp, döpt till Louis Pasteur, förbereds och kamoufleras med hjälp av Immunity-teknologi.
Historiens huvudperson, amatörjournalisten John Strasheim, blir inbjuden att följa med för att dokumentera expeditionen.

Jag tänker inte avslöja så mycket mer om det som händer annat än att vi får uppleva ett antal spännande vändningar och upptäcka mer av Mycorans mystiska hemligheter.

Om man är intresserad av nanoteknologi och möjligheter i atomernas spännande värld kan jag rekommendera McCarthys non-fiction ”Hacking Matter” som dessutom finns att ladda ned gratis på hans websida. 

Länk till Hacking Matter (pdf)

Inga kommentarer: